آشنایی با کنتاکتور و انواع آن

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
کنتاکتور آ ب ب

کنتاکتور چیست؟

 

یک وسیله ی الکتریکی است که به عنوان سوییچ خاموش/ روشن در مدار عمل می کند. در واقع نوع خاصی از رله است با این تفاوت که کنتاکتور ها در مواردی که جریان مدار بالا است به کار می روند و رله ها در مواردی که جریان مدار پایین می باشد کاربرد دارند. به طور کل کنتاکتور ها دارای چندین تیغه کنتاکت می باشند و در حالت معمول سوییچ خاموش یا به عبارتی جریانی از خود عبور نمی دهند. زمانی که کویل کنتاکتور تحریک شود جریان از کنتاکتور عبور کرده و سوییچ روشن می شود. از کنتاکتور ها معمولا برای کنترل موتور های الکتریکی استفاده می شود.

انواع مختلفی از کنتاکتور ها موجود می باشد و هر کدام خصوصیات و کاربرد خود را دارند. از کنتاکتور ها برای قطع و وصل جریان از چندین آمپر تا چندین هزار آمپر و ولتاژ از 24 ولت تا چندین کیلوولت می توان استفاده نمود. اندازه این وسیله از کف دست تا یک متر متفاوت است.

از کنتاکتورها بیشتر به عنوان سوویچ در مدارهای جریان بالا (بالای 5000 آمپر) بهره می گیرند. به عنوان مثال برخی موتورهای الکتریکی نیازمند جریان بسیار بالایی هستند و وقفه در حرکت آن ها تولید قوس الکتریکی می کند. به وسیله کنتاکتور می توان از میزان این قوس ها کاست.

4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عضویت در خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات، آدرس ایمیل خود را ثبت کنید.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x